Menu

Seks gratis film!

khr-filmstribe-head

6 gode film du kan se 100 % gratis.

 

På hjemmesiden filmstriben.dk kan man se film kvit og frit. Det vil sige, man har adgang til 12 film pr. måned, hvilket da er en del. Vi betaler selv for det via skatten, så man kan vel lige så godt udnytte det.

Sådan bruges filmstriben:

  1. Gå ind på http://filmstriben.dk/ og klik på Lån film fra biblioteket. Find filmen du vil se.
  2. Under brugernummer skriver du dit CPR-nummer
  3. Under pinkode skriver du de fire tal du benytter når du låner bøger på bibberen.
  4. Under Vælg bibliotek vælger du Københavns Biblioteker (Eller, det gør jeg da jeg bor i Kbh.)

Det er dog ikke alle film på filmstriben der er lige seværdige. Jeg har derfor udvalgt 6 film som jeg syntes fortjener opmærksomhed:

  • Jin-Roh (Japan, 1999)
  • Cube (Canada, 1997)
  • Secretary (USA, 2002)
  • Troldjægeren (Norge 2010)
  • Børnehjemmet (Spanien, 2007)
  • The Host (Korea, 2006)

 

JIN-ROH (Japan, 1999)

khr-filmstribe-jin

Jin-Roh er en dystopisk håndanimeret thriller, med handlingen hensat til efterkrigstiden i et alternativt Japan. Den paramilitære anti-terror enhed går under navnet The Wolf Brigade. Omvendt bliver de mindreårige bombekurerer kaldt for ‘Red Riding Hoods’. Metaforen fasttømres da handlingen sammenblandes med en ældre og mere horribel fortælling om rødhætte og ulven. De fleste film skildrer ondskaben som et ydre fænomen, som vi, som er de gode, skal bekæmpe. Jin-roh ser på ondskaben indefra. Det konstateres melankolsk at vor menneskelighed er forsvundet og vi er blevet til ulve. Tempoet er langsomt og dvælende, afbrudt af enkelte (ekstremt) blodige sekvenser.

Dette er en virkelig ambitiøs produktion. Perfekt modgift mod samlebånds-anime i Dragonball-kategorien. Tegnestilen er ekstremt realistisk. Vi er milevidt fra alt hvad vi normalt forbinder med japanske animationsfilm. Det var oprindeligt planen at lave Jin-Roh som realfilm, og det ses tydeligt. Filmens soundtrack gør også et godt indtryk.

Filmen er skabt før 9/11 2001, så det er ikke meningen at den kvindelige hovedpersons hætte skal give associationer til muslimske tørklæder. Det kan den næppe undgå i vor tid, særligt når det sammenkobles med terrorisme.

Desværre er filmen med engelsk synkronisering og man kan ikke slå de danske undertekster fra. Derudover er billedkvaliteten noget ringe. Men filmen er god.

Manuskriftet er skrevet af Mamoru Oshii, som blandt andet er kendt for Ghost in the Shell og Angels Eggs. Dette er den tredie filmatisering af Mamoru Oshii’s manga Ken-Roh Densetsu. Den første filmatisering var den udsyrede The Red Spectacles (1987) og den anden var StrayDog: Kerberos Panzer (1991)

LINK TIL FILMEN:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=9000000330

 

CUBE (Canada, 1997)

khr-filmstribe-cube

Grundideen i Cube er interessant: Syv tilfældige mennesker vågner op i en række forbundne, kvadratiske rum, uden nogen ide om hvad de laver der. Det kommer der en ganske gedigen horror-scifi-thriller ud af.

Den meget blandede gruppe er tvunget til at finde en måde at udgå at træde ind i dødsfælder, finde en vej ud og ikke mindst omgås hinanden i den højspændte atmosfære. Cube kom ud et par år før reality-fjernsyn slog igennem. Det minder faktisk lidt om genren, selv om sådanne show sjældent har deciderede dødsfælder.

Filmens minimalistiske location placerer den i en meget smal genre, bestående af film der foregår et skarpt afgrænset miljø, som hovedpersonerne er tvunget til at opholde sig i:

  • Burning Bright (2010): Kvinde spærret inde i et hus sammen med en tiger og en autistisk dreng, under en orkan.
  • Frozen (2010): Strandet på ski-lift.
  • Buried (2010): Begravet levende.
  • Stuck (2007): Sidder fast i forruden på en bil.
  • Open water (2003): Et par dykkere er strandet på åbent hav.
  • Phone Booth (2002): Tvunget til at opholde sig i telefonboks af en fyr med snigskytteriffel.
  • Cube (1997): En flok mennesker indespærret i en række identiske, kvadratiske rum.
  • Groundhog day (1994): Den samme dag gentager sig igen og igen.
  • La cabina (1972): Sidder fast i telefonboks.

God science-fiction bruger opdigtede verdener til at servere almentmenneskelige budskaber. Det gælder også for filmen her. Omtrent midt i filmen bliver baggrunden for skabelsen af The Cube afsløret. Det er ikke særligt episk, hvilket skuffer en del mennesker, men når man slår hjernen til er det faktisk en ret begavet punchline.

Filmen er inspireret af Jim Henson's The Cube fra 1968, der bedst kan beskrives som filosofisk slapstick-horror. Denne kan anbefales, hvis du altså kan skaffe den.

For øvrigt: William Sleaters bog House of Stairs fra 1974 beskæftiger sig med samme grundide som Cube. Her er hovedpersonerne selvsagt spærret inde i et bygningsværk med en uendelig række af trapper.

Link til filmen:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=9000000198

 

SECRETARY (USA, 2002)

khr-filmstribe-secretary

Secretary er en historie om en sekretær som får smæk i sin bare af chefen. Plakaten ligner en ældre sexploitationfilm fra 70’erne, men filmen er fra 2001 og der gemmer sig mere under overfladen.

»When my accident happened, we were in the kitchen and my back was to her. Upstair my dad was just leaving for work at Havins appartment store. Because there was a limited ammount of time when my moms back was turned, I slipped and cut too deep. Not sure how I could have mis-judged. I'd been doing it since seven grade.«

Den nørdede hovedperson er netop lukket ud en psykiatrisk institution. Hun var havnet der fordi hun kom til at skære lidt for dybt i sig selv. Hun bor nu hjemme hos sin omklamrende mor og sin alkoholiske far. Hun får øje på en jobannonce med en sekretærstilling. Med barnlig begejsting kaster hun sig over sekretær-rollen, som hun ser som en vej ud af en tilværelse der bare ikke funker. Hendes arbejdsgiver misbruger sin chefrolle til give frit løb for sit aggressive neurotiske pedanteri. Deres forhold udvikler sig til full-blown sadomasochistisme.

Jeg kan ikke helt afgøre hvornår historien finder sted. Et tidspunkt hører man I Will Survive som er fra 1978. Men filmen er virkelig guf for nostalgikere. Der er også noget poetisk og eventyr-agtigt over filmen. Sekvensen hvor hun for første gang møder op på sin fremtidige arbejdsplads ligner en Hollywoodsk drømme-scene.

Det er en forbavsende ambitiøs sexfilm. Den tager sadomasochisme alvorligt, i stedet for at bruge det som sådan et slags freakshow. Skuespillet er brandgodt og energisk. Der overspilles, men i dette tilfælde er det et plusord.

Det negative? Slutningen virker desværre påklistret. Den passer bare ikke sammen med filmen.

Konklution: En nostalgisk sort romantisk komedie med sm-elementer, cutting, malplaceret feel-good slutning og godt skuespil.

Manuskriftet er skrevet af Erin Cressida Wilson og er baseret på en novelle af Mary Gaitskill. Efter hvad jeg har googlet skulle novellen være noget mere dyster.

Se filmen her:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=2560467900

 

TROLDJÆGEREN (Norge, 2010)

khr-filmstribe-trollhunter

Troldjægeren er endnu en found footage film. Altså en omgang mocumentary der skal forstille at være nogen efterladte rå-optagelser, der nu er blevet fundet. Det første bud på genren var nok den modbydelige Cannibal Holocaust, men ideen slog for alvor igennem med Blair Witch Project. Senere kom bl.a. Paranormal Activity, [Rec] og Cloverfield.

Filmens plot er at der vader gigantiske trolde på størrelse med bygningsværker rundt i de norske fjelde … og at regeringen holder det hemmeligt! Sådan et WTF-plot ville normalt være noget man finder i en komedie, men filmen tager sin fortælling 100 % seriøst. Filmen har den autenticitet der er genrens adelsmærke. Det er nærmest som at se en naturfilm. I stedet for myrer eller næsehorn, er det blot trolde der filmes. Filmholdet har fået adgang til at følge en troldjæger, der er sådan en slags undercover skovfoged. Vi får detaljer om det virkelige formål med elmasterne i Norge og finder også ud af hvordan man tager en blodprøve fra en trold.

Troldene er godt lavet. Det er selvfølgelig computereffekter som vi kender det fra så mange andre film, men her er det digitale legetøj brugt til at skabe noget der faktisk er fedt at se på. Designerne har været tro mod forlægget. Troldene ligner noget man har set mange gange før i ældre illustrationer.

Filmen afsluttes med en autentisk optagelse, hvor en folkevalgt øjensynligt anerkender troldenes eksistens. Man får let den tanke at det er dette klip som førte til filmens tilblivelse.

Link til filmen:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=2876660200

 

BØRNEHJEMMET (Spanien, 2007)

khr-filmstribe-boernehjemmet2

Børnehjemmet blev solgt på at filmens producent er gutten som skabte Pans Labyrint. Dette overskyggede desværre lidt det er en spillefilmsdebut for både manuskriptforfatteren og for instruktøren. Ret solid debut, må man sige!

Laura flytter ind på det børnehjem hvor hun selv voksede op, sammen med sin mand og sin adoptivsøn Simón. Planen er at indrette stedet til hjem for handicappede børn. Men pludselig forsvinder hendes adoptivsøn sporløst.

Moderen bliver overbevist om at drengens opdigtede venner ikke var så opdigtede igen, og at de kender årsagen til hendes søns forsvinden. Hun prøver at skabe kontakt.

Ingredienserne er ikke just nye: En dreng der taler med usynlige venner. Ældre bygningsværk med en skummel historie. Knirkende træværk. Kvindeligt medie der taler med afdøde. Men denne gang fungerer det. Der er tale om effektiv horror som faktisk skræmmer. Selv om mange af elementerne er støvede, er filmen med en enkelt undtagelse helt fri for mere nutidige horror-klicheer.

Filmen forgår vist engang i 80’erne. Det er forfriskende at filmen er fri for laptops og smartphones. Det passer også godt til den gotiske stil.

Det visuelle er intet mindre end overdådigt. Både landskaberne og det forhenværende børnehjem er en oplevelse i sig selv. Der er stort set ingen blodige sekvenser, men det der er, er dølme effektiv og springer ud i beskuerens fjæs når han mindst venter det.

Link til filmen:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=2738746200

 

THE HOST (Korea, 2006)

khr-filmstribe-host

The Host er et monsterfilm der hittede stort i Sydkorea. Fans af monsterfilm bliver skuffet, da der ikke leveres den forventede genrefilm. Alle vi andre får serveret en vellykket fusion af action, thriller, virus-bekæmplelse, familieværdier, kulsort humor, hjertevarme, tragedie og samfundskritik.

40-årige Gang-du bor sammen med sin datter, sine to søskende samt sin far. De har en lille biks ved floden Han, hvor de sælger snacks. Deres fredelige tilværelse afbrydes, da der pludselig dukker et monster frem af floden som straks går i gang med at slagte alt og alle. Bagefter vender den tilbage til floden ... med Gang-du’s datter i kæften.

Familien vil redde datteren, hvilket er noget vanskeligt, da de jævnt stivnakkede myndigheder har sat dem i karantæne. En anden hindring er at Gang-du ikke har så mange brikker at flytte rundt med.

Gang-du’s stupiditet resulterer i tragikomiske uheld, som ubegavede karakterer i spillefilm ellers er forskånet for. Scener hvor en familie sørger over datterens død får normalvis heller ikke lov at udvikle sig til absurd fallen-på-halen komedie. Det minder en smule om Klovn, men uden dennes kynisme, for instruktør og manusskriftforfatter Bong Joon-ho holder tydeligvis af sine karakterer.

Bong Joon-ho’s forkærlighed for manga kommer klart til udtryk i filmens stilliserede kameravinkler og kulørte personligheder. (Det kunne være sjovt at se hans storyboards, som han selv har tegnet.)

CGI-monsteret er fedt designet og har virkelig soliditet. Det virker ægte når den tumler ned af en skråning, eller skrider i forsøget på at lave en skarp drejning.

Forklaringen på monsterets opståen er en direkte referere til McFarland episoden, hvor en person ansat på en amerikansk militærbase tømte omkring 100 liter (?) formaldehyd ud i floden Han. Det er nok noget de færreste har hørt om det, hvorimod betyningen af filmens Agent Yellow nok er rimelig klar for de fleste. Derudover er filmen spækket med systemkritiske stikpiller. Jeg kan anbefale The dangers of biosecurity: The Host and the geopolitics of outbreak, et essay om filmens underliggende budskaber. (Men vent med at læse til efter at du har set filmen.)

Link til filmen:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=2710324300

Last modified onThursday, 24 November 2011 08:00

Related items

Vær med i debatten

Log In

Log in with Facebook

Forgot your password? / Forgot your username?